Έφτασε η στιγμή να σώσεις τον εαυτό σου από τα social media

Υπάρχουν σημαντικοί λόγοι για να διαγράψεις τους λογαριασμούς σου άμεσα.

Kevin Shea Adams

Playboy_468x60

Θυμάμαι ότι έκανα μια βόλτα στο βιβλιοπωλείο της γειτονίας έχοντας το smartphone στο χέρι και τσέκαρα τα email μου και τα social media μέχρι που κοντοστάθηκα σε ένα βιβλίο με τον τίτλο «10 Λόγοι για να Διαγράψεις τους Λογαριασμούς σου στα Social Media Άμεσα».

Πέρασαν μερικά δευτερόλεπτα μέχρι να αντιληφθώ την ειρωνεία της ζωής και μετά έπιασα τον εαυτό μου για μερικά δευτερόλεπτα ακόμα να προσπαθεί να αμφισβητήσει το βιβλίο πριν του δώσω την δυνατότητα να το διαβάσω και έτσι συνειδητοποίησα πως η καθημερινότητα μας έχει έναν ακόμη εθισμό, αυτό τον social media. Έτσι δεν το σκέφτηκα καν, πήγα στο ταμείο με το βιβλίο ανά χείρας και μετά ξεκίνησα να το ξεφυλλίζω.

Αυτό που δεν ανέφερα είναι ότι ο συγγραφέας του βιβλίου είναι ο Jaron Lanier, ένα όνομα που πιθανώς να μην σου λέει τίποτα. Αλλά ο Jaron Lanier είναι ένας από τους αρχιτέκτονες των Social Media στην μορφή που την ξέρουμε τώρα. Είδε το όλο εγχείρημα από την γέννηση του μέχρι και σήμερα και θεωρείτε από πολλούς ως ο πατέρας της εικονικής πραγματικότητας (virtual reality). Ο Jaron Lanier είναι μια διάσημη φιγούρα στην Silicon Valley καθώς εκτός από computer scientist και entrepreneur είναι και φιλόσοφος με την κλασσική έννοια του όρου.

Σύμφωνα με τον Jaron Lanier, οι παροικούντες στην Silicon Valley δεν έχουν κάποιο πρόβλημα με το βιβλίο. Το πρόβλημα είναι γνωστό σε όλους μας και όπως σε κάθε εθισμό το πρόβλημα είναι και κοινωνικό. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε μια διαδικασία εθισμού που μοιάζει περισσότερο με τον τζόγο αλλά συνδέεται με μια βασική λειτουργία του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι συνδέονται μεταξύ τους.

Αν θυμηθεί κανείς  πόσο γρήγορα αναπτύχθηκαν τα online casinos τότε η γεωμετρική ανάπτυξη των social media δεν είναι κάτι που θα πρέπει να μας ξαφνιάζει. Δεν είναι τυχαίο ότι τεράστιες εταιρείες στον χώρο των τυχερών παιχνιδιών γκρινιάζουν πως οι εταιρείες των Social Media επί της ουσίας αντέγραψαν τις ιδέες τους προκειμένου να γίνουν πιο κερδοφόρες. Καθώς αυτό που είχαν δημιουργήσει οι εταιρείες στον χώρο των τυχερών παιχνιδιών δεν ήταν μια πλατφόρμα παιχνιδιών αλλά μια μαθηματική φόρμουλα για το πως αλληλοεπιδρά ο ανθρώπινος εγκέφαλος σε συγκεκριμένα ερεθίσματα.

Η μεθοδολογία συμπεριφοράς ενός χρήστη εγγράφεται σε ένα ακατέργαστο κώδικα HTML με σκοπό να κάνει τον χρήστη πιο ενεργό. Τώρα πλέον μπορείτε να βρείτε εύκολα βίντεο στο YouTube από πρώην στελέχη του Facebook, για παράδειγμα, μιλώντας για τον τρόπο με τον οποίο επεξεργάστηκαν το λογισμικό τους μέχρι το επίπεδο της νευρομεταβίβασης, προκειμένου οι χρήστες να παραμένουν ενεργοί και να χρησιμοποιούν συνέχεια την πλατφόρμα.

Ένα παλιό αμερικάνικο ρητό λέει το εξής, «αν δεν το πληρώνεις τότε είσαι το προϊόν»

Το πρόβλημα με αυτόν τον εθισμό είναι ότι δεν είναι εύκολα μετρήσιμος. Αυτό που είναι διαφορετικό αυτή τη φορά είναι ότι στο παρελθόν ακόμα και αν υπήρχαν πολλοί εθισμένοι υπήρχε τουλάχιστον κάποια δεξαμενή εκείνων που δεν ήταν έτσι ήταν δυνατόν να έχουμε ένα σημείο σύγκρισης. Έτσι ο Jaron Lanier δημιούργησε το BUMMER (Behavior of Users Modified and Made into an Empire for Rent) ένα λογισμικό συλλογής δεδομένων προκειμένου να μπορέσει να μετρήσει πόση επιρροή έχουν τα social media στην ζωή μας.

Μια από τις λύσεις που προτείνει ο Jaron Lanier στο πρόβλημα του εθισμού θα μπορούσε να ήταν η συνδρομή. Ένα παλιό αμερικάνικο ρητό λέει το εξής, «αν δεν το πληρώνεις τότε είσαι το προϊόν»,  και αυτή η λογική κυριαρχεί στο χώρο της διαφήμισης ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 60. Για παράδειγμα το Netflix χρησιμοποιεί λογισμικό το οποίο σου προτείνει σειρές και ταινίες ανάλογα με τις προτιμήσεις σου αλλά το Netflix είναι μια κλειστή  πλατφόρμα και σε αυτήν εσύ είσαι ο καταναλωτής και δεν μοιράζεται τα δεδομένα σου. Κάτι όμως που δεν συμβαίνει σε ανοικτές πλατφόρμες όπως το Facebook ή το Instagram στο οποίο τα δεδομένα σου είναι προς χρήση σε τρίτους και επί της ουσίας ο χρήστης είναι το προϊόν.

Το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica ήταν το πιο προφανές και τρανταχτό παράδειγμα. η Cambridge Analytica συνέλεξε και επεξεργάστηκε τα δεδομένα 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook εν αγνοία τους. Εκμαίευε, χωρίς τη συγκατάθεσή τους, πληροφορίες σχετικά με τους φίλους, τα likes, την κατοικία, τις επιλογές και, στη συνέχεια, βάσει του «ψυχογραφήματος, τους «σφυροκοπούσε» με συγκεκριμένες πολιτικές διαφημίσεις.

Γενικά και σύμφωνα πάντα με το βιβλίο του Jaron Lanier, υπάρχουν αρκετοί και σοβαροί λόγοι για να σκεφτείς αν όχι την διαγραφή του λογαριασμού σου τουλάχιστον το μποϊκοτάζ των Social Media προκειμένου να προστατέψεις τον εαυτό σου και την ιδιωτικότητά σου.

Playboy_600x100