True Detective 2, ep. 8: Ένα κάποιο τέλος

Όσα είδαμε στο φινάλε του τρίτου κύκλου της σειράς μυστηρίου που προβάλλεται από τα κανάλια Novacinema.

Γιώργος Πολυμενέας

Την ώρα περίπου που o Mahershala Ali ανέβαινε με απαράμιλλο στυλ να παραλάβει το Όσκαρ Β’ ανδρικού ρόλου (το δεύτερο μέσα σε μια 3ετία) για την ερμηνεία του στο «Πράσινο Βιβλίο», στο HBO προβαλλόταν το τελευταίο επεισόδιο του True Detective 3 (μάλιστα, δεν τα πήγε καθόλου άσχημα στην τηλεθέαση). Και κάπως έτσι, εντελώς συμπτωματικά, η 24η Φεβρουαρίου μπορεί να θeωρηθεί ως η ληξιαρχική πράξη γέννησης του σταρ Ali, η μέρα που κατά την οποία έκανε το πέρασμα σε μια άλλη κλίμακα δημοφιλίας, η μέρα που επιβεβαίωσε με τον πλέον εμφατικό τρόπο, ένα Όσκαρ και μία υποδειγματική ερμηνεία το φινάλε μια σπουδαίας σειράς, ότι είναι μέσα στους κορυφαίους της γενιάς του.

Το τελευταίο επεισόδιο δεν είχε τελικά το πολυαναμενόμενο cameo από τους πρωταγωνιστές του True Detective 1. Εκ του αποτελέσματος, ήταν μια σωστή κίνηση. Όχι μόνο για ο Pizzolatto δεν έπεσε στην εύκολη παγίδα της νοσταλγίας και των cheap thrills, αλλά και γιατί από τη στιγμή που αποφεύχθηκε όλος αυτός ο θόρυβος, ο δημιουργός της σειράς είχε την ευκαιρία να σκαλίσει παραπάνω τους χαρακτήρες, δηλαδή τον Wayne. Και αυτό, η έμφαση δηλαδή στους ήρωες και όχι στα της πλοκής είναι μια άμεση επιρροή από το φινάλε του πρώτου κύκλου.

Στα της υπόθεσης, τα πάντα ξεδιαλύνονται ήδη στο πρώτο μισό του επεισοδίου. Στην αρχή με την συνομιλία ανάμεσα στον Wayne και τον Edward Hoyt στο timeline του ‘90. Mε ύφος «θα έχεις φορτώματα, μικρέ» αλλά στο πιο passive aggressive, o τσιφλικάς αυτής της ξεχασμένης γωνιάς στο Άρκανσο ουσιαστικά λέει στον Wayne να πάψει να ασχολείται με την υπόθεση, αν θέλει να είναι καλά η οικογένειά του. Όσο η Αστυνομία θα  αναζητά την Purcell, ο Hoyt θα φροντίσει να την βρει κάποιος δικός του νωρίτερα. Απλό, λιτό, κατανοητό και αρκούντως αρκετό για να υποβάλεις την παραίτηση σου από το Σώμα. Μας έλειπε αυτό το κομματάκι από το παζλ, το βρήκαμε.

Όπως μάθαμε ότι ο λόγος για τη δυσμενή  μετάταξη του Wayne το ’80, δεν είχε να κάνει μόνο με την άρνησή του να κουκουλωθεί η υπόθεση, αλλά και με την άρνησή του να διαψεύσει τα όσα έχει γράψει σε άρθρο της στο τοπικό Τύπο η Amelia για τις παραλείψεις της αστυνομικής έρευνας (τα οποία, προφανώς, τα είχε μάθει από τον ίδιο τον Wayne).

Και αμέσως μετά, με τη μακροσκελή εξομολόγηση «Πάμε Πακέτο» του μονόφθαλμου Junius Watts στο 2015. Τι μάθαμε; Η κόρη του Hoyt, Isabella, ποτέ δεν κατάφερε να ξεπεράσει τον χαμό του συζύγου και της κόρης της. Έπεσε σε κατάθλιψη, ξεκίνησε αγωγή με λίθιο. Λίγα χρόνια μετά, ήρθε σε επαφή με την οικογένεια Purcell, επειδή η Julie έμοιαζε υπερβολικά με την κόρη της. Έδινε χρήματα στους γονείς, για να περνά λίγες ώρες μαζί της και με τον αδελφό της William. Κάποια στιγμή, το πράγμα παρατράβηξε, η συντροφιά έγινε εμμονή και οι γονείς συμφώνησαν να πουλήσουν την Julie στην Hoyt. Ο μικρός αντέδρασε, ο Watts τον έσπρωξε και τον τραυμάτισε θανάσιμα. 

Η Julie φυλακίστηκε στο ροζ δωμάτιο της έπαυλης των Hoyt. Για χρόνια της χορηγούσαν λίθιο ώστε να αρχίσει να ξεχνά σταδιακά το παρελθόν της. Αυτό απέδωσε (για αυτό και η Julie συστηνόταν ως Mary July ή δεν αναγνώριζε τον πατέρα της σε εκείνο το τηλεφώνημα που έκανε το 1990 στην Αστυνομία) όμως όσο μεγάλωνε ήθελε να μάθει όλο και περισσότερα σχετικά με το γιατί βρισκόταν φυλακισμένη στο ροζ δωμάτιο, πώς βρέθηκε εκεί κτλ.. Μέχρι που απέδρασε με την βοήθεια του Watts και τα ίχνη της χάθηκαν. Μετά από χρόνια αναζήτησης, ο Watts  έφτασε σε μια μονή όπου η Julie είχε βρει καταφύγιο. Έμαθε από τις μοναχές ότι η Purcell έζησε εκεί για τρία περίπου χρόνια μέχρι που πέθανε από AIDS «λόγω των καταστάσεων που είχε ζήσει πριν να πάει βρει καταφύγιο στις καλόγριες». Στη συνέχεια, πήγαν και οι ίδιοι στη μονή να επιβεβαιώσουν το τελευταίο μέρος της ιστορίας. Και το επιβεβαίωσαν.

Αυτό ήταν λοιπόν.

Ούτε δίκτυα διακινητών ούτε αποκρυφιστικές τελετές ούτε τίποτα. Ό,τι είδαμε ήταν η επιβολή της θέλησης και της επιθυμίας της ισχυρής τάξης πάνω στην αδύναμη, σε συνδυασμό με την καλά εδραιωμένη βεβαιότητα ατιμωρησίας. Μια αγοραπωλησία ανθρώπου στην Αμερική του 1980 κάτι ανήκουστο, αλλά μιλάμε για εκείνη την Αμερική που ήταν ποτισμένη μέχρι βαθιά στις ρίζες με τη νομιμοποιημένη δουλεία. Καθυστέρησαν 25 χρόνια, αλλά οι Wayne και Ron έφτασαν στο τέλος της διαδρομής. Με μεγάλη αργοπορία, αλλά τουλάχιστον έμαθαν και γνωρίζουν.

Related image

Ή μήπως όχι;

Το μεγάλο twist του επεισοδίου έρχεται όταν ο γέρος Wayne έχει μία ακόμα διάληψη καθώς διαβάζει το βιβλίο της γυναίκας του και μαθαίνει ότι από όλους τους συμμαθητές της Julie αυτός που είχε στεναχωρηθεί περισσότερο ήταν ο Mike Ardoin, γιος ενός κηπουρού που εργαζόταν πολύ κοντά στη μονή που πέθανε η Purcell. Ο Mike πίστευε ότι κάποια στιγμή η δυο τους θα παντρεύονταν. Εκείνη τη στιγμή, λοιπόν, ακούει τη φωνή της γυναίκας να του εξηγεί ότι η Julie είναι ακόμα ζωντανή, οι μοναχές είπαν ψέματα ότι έχει πεθάνει για να δώσουν ένα οριστικό τέλος σε αυτή την υπόθεση και να την προστατέψουν. Και το φάντασμα της Amelia συνέχισε: ο Mike, που έγινε και αυτός κηπουρός, την αναγνώρισε όταν τη είδε εκεί. Εκείνη δεν θα τον θυμόταν, αλλά σε συνεργασία με τις μοναχές έστησαν τον θάνατο της Julie.

Παράλογο; Όχι. Δεδομένης της αποδεδειγμένα πολύ ισχυρής δύναμης που έχει η σιωπή σε αυτόν τον κύκλο του True Detective. Η ιστορία της Purcell είναι μια ιστορία που δεν θέλει κανείς να αφηγηθεί, μια ιστορία που αν μείνει στη σιωπή θα ξεχαστεί. Από την άλλη, για τους περισσότερους ήρωες  το βάρος της σιωπής είναι αβάσταχτο.

Image result for true detective 3 episode 8

Εξωφρενικό; Ναι. Διότι το μεγάλο plot twist όλου του κύκλου δίνεται μέσα σε 2λεπτο μέσω μιας διάληψης που είχε ο πρωταγωνιστής. Βολική επιλογή, υπεραπλουστευτική εξήγηση, με συγχωρείτε, αλλά δεν θα πάρω.

Αν όμως δεν είχε γίνει έτσι, δεν θα φτάναμε στην κορυφαία σκηνή της σεζόν. Ο Wayne βρίσκει τη διεύθυνση του xxx. Φτάνει στον προορισμό, βλέπει τη Julie στον κήπο του σπιτιού να παίζει με την κόρη της, αλλά ξεχνάει για ποιο λόγο είναι εκεί, ξεχνάει πού βρίσκεται. Τη πλησιάζει για να τον βοηθήσει προκειμένου να ειδοποιήσει το γιό του. Του εξηγεί, το ρωτάει αν θέλει ένα ποτήρι νερό, εκείνος δέχεται, η μικρή της Julie πηγαίνει μέχρι το σπίτι για να  το φέρει.

Για μερικά λεπτά στέκονται ο ένα απέναντι στον άλλο. Η Julie δεν μπορεί να τον αναγνωρίσει, δεν θυμάται εξάλλου τίποτα από όλα αυτά. Δεν ξέρει, άλλωστε, ποιος είναι ο αστυνομικός που στοιχειώθηκε για μια ζωή από την ιστορία της. Ο Wayne την κοιτάει με ένα εξεταστικό βλέμμα, αλλά η Julie δεν μπορεί να το αποκωδικοποιήσει. Να αντανακλάται άραγε σε αυτό το βλέμμα, μια φευγαλέα αναγνώριση, ένα θραύσμα ανάμνησης από αυτά που έχει σε περίσσευμα ο Wayne στο μυαλό του; Μήπως είναι το βλέμμα ενός ανθρώπου που δεν μπορεί να αποφασίσει αν πρέπει να ρωτήσει τη γυναίκα που έχει μπροστά του αν είναι αυτό μικρό κορίτσι που αναζητά για 35 χρόνια; Ή μήπως είναι απλώς το χαμένο βλέμμα ενός ηλικιωμένου άνδρα που πάσχει από διαταραχές στη μνήμη του;

Εσύ θα το αποφασίσεις, αλλά ανεξαρτήτως του τι θα επιλέξεις, αυτό το ένα περίπου λεπτό σιωπής ανάμεσα στον Wayne και την Julie συμπυκνώνουν όλους τους λόγους για τους οποίους αξίζει αυτός ο κύκλος. Και ανεξαρτήτως του τι θα αποφασίσεις,  πλέον ξέρεις: Η Julie ζει, είναι υγιής. Εκείνη δεν χρειάζεται βοήθεια και ο Wayne χρειάζεται απλώς να κλείσει οριστικά αυτή η ιστορία.

Related image

Και την κλείνει μερικές σκηνές μετά. Θυμάται πότε ζήτησε από την Amelia να παντρευτούν, θυμάται ότι σε εκείνη οφείλει ποιος είναι, εκείνο είναι το σημείο στο οποίο πρέπει να επιστρέψει για να βρει τον εαυτό του, για να τον καταλάβει. Σε εκείνη τη γυναίκα και σε όσα μοιράστηκε μαζί της. Ύστερα από 7 επεισόδια όπου ο Pizzolatto μας βύθισε στα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής, στο φινάλε η μία αισιόδοξη νότα διαδέχεται την άλλη όχι με την μορφή ενός διδακτικού happy end, αλλά ως μια δίκαιη και λυτρωτική κατάκτηση των χαρακτήρων.

Η ιστορία όλης της σεζόν ήταν η ιστορία ενός βετεράνου του Βιετνάμ που προσπαθούσε να αποκαταστήσει την «ανθρωπινότητα» εντός του. Να κερδίσει ξανά όσα του στέρησε η αποκτήνωση του πολέμου, αυτή η περιπλάνησή του στις σκοτεινές και καταπράσινες ασιατικές ζούγκλες, στις οποίες σπατάλησε τη νιότη και για τις οποίες ποτέ δεν μοιράστηκε το παραμικρό.

Είναι η κορυφαία τηλεοπτική στιγμή του Ali, σε μια σειρά που την κουβάλησε μόνος τους, αλλά μας χάρισε και ένα breakthrough ρόλο για τον Stephen Dorff (που τον έψαχνε εδώ και 20 χρόνια) και τον πιο μεστό γυναικείο και έναν από τους καλύτερους ever χαρακτήρα που έχει γράψει ο Pizzolatto, αυτόν που υποδύθηκε η Carmen Ejojo.

Καλά να είμαστε και για τα επόμενα.

Ο  3ος κύκλος  του True Detective προβάλλεται ταυτόχρονα με την Αμερική – με ελληνικούς υπότιτλους – και αποκλειστικά στα κανάλια Novacinema κάθε Κυριακή στις 04:00 μετά τα μεσάνυχτα, στο Novacinema4HD, ενώ η Prime Time προβολή της είναι κάθε Δευτέρα στις 22:00.